Platforma Națională a Femeilor din Moldova (PNFM) a dat start întrunirilor regionale cu femeile de afaceri din nordul Moldovei. Prima ședință a fost organizată sâmbătă, 28 martie, în orașul Drochia și a întrunit în jur de 100 femei din opt raioane.
Obiectivul principal al PNFM este de a dezvolta abilitățile profesionale și antreprenoriale ale femeilor prin organizarea diferitor întruniri tematice, training-uri, workshop-uri, dezbateri, concursuri și alte măsuri de încurajare și informatizarea a femeilor din Moldova, îndeosebi din sectorul rural. La eveniment au participat Dna Iulia IABANJI, Inițiatoarea PNFM, Director General al Organizației pentru Dezvoltarea Sectorului ÎMM (ODIMM), Dl Philip Santens, Team Leader proiectul ESRA, Dl Andrei MARIAN, Președintele Cosiliului Raional Drochia, Dna Ecaterina MURTACAEVA, Director Asociația Femeilor de Afaceri din Drochia. De asemenea, au fost prezenți parteneri de dezvoltare, reprezentanți ai donatorilor, instituțiilor financiare, organizațiilor de suport în afaceri și femei de succes.
“PNFM reprezintă o inițiativă voluntară, lansată în 2013, care și-a demonstrat rolul în dezvoltarea capacităților profesionale ale femeilor. Sub egida acestei platforme, dorim să unim femeile active pentru a promova antreprenoriatul feminin și abilitarea economică a femeilor, în special în zona rurală. Întrunirea de la Drochia, cât şi alte întruniri care au avut loc reflectă necesitatea și dorința femeilor de a se implica în diferite activități sociale și economice din țară şi de a se împărtăşi cu experienţele sale. Activitatea dată are drept scop încurajarea femeilor antreprenoare, liber profesioniste, precum și a tinerilor care doresc să întreprindă o activitate economică sau să fie activă în localitatea sa”, a menționat în cuvântul său de salut, Dna Iulia IABANJI.
Prezent la eveniment și Dl Andrei MARIAN, Președintele Cosiliului Raional Drochia, a afirmat:“Sunt deosebit de surprins să văd atâtea femei prezente la această întrunire. Observ pe parcursul ultimilor ani că femeile sunt mult mai active și au dorință de a participa în viaţa economică. La nivel raional, Consiliul va susține această inițiativă și ne dorim ca Platforma să aibă continuitate”
Invitat al întrunirii, Dna Speranța OLARU, manager de proiect al Delegației UE în Republica Moldova, a prezentat oportunitățile de internaționalizare a IMM-urilor prin prisma Acordului de Asociere și Platformei de suport “Help Desk”. Dna Olaru a demonstrat on-line posibilitățile de accesare a informației privind condițiile de export, tarifele și eligibilitatea produselor autohtone pe piața UE. “Acordul de Asociere oferă un acces liber la piața unică europeană, îndemn femeile să utilizeze la maxim această posibilitate de internaționalizare a produselor și serviciilor prestate. Să fiți active în inițiere/dezvoltarea afacerii Dvs, pentru că mereu ve-ți fi susținute”.
Un element indispensabil al formatului întrunirilor PNFM sunt instruirile tematice, care au drept scop dezvoltarea capacităților manageriale ale femeilor. În calitate de speaker Dna Adela ENACHE, a oferit sfaturi utile în promovarea produselor și serviciilor unei companii, identificând principalele probleme ale marketingului ineficient. Sesiunea de instruire”Ai succes în afaceri, dacă faci marketing eficient”, a fost interactivă cu implicarea participantelor la eveniment.
Totodată, cu scopul de a sprijini dezvoltarea competențelor profesionale ale femeilor din satele și raioanele republicii,Dna Nadejda MOCANU, manager proiect Novateca, a prezentat oportunitățile oferite de bibliotecile din localitățile rurale, susținute în cadrul proiectului cu tehnologii și metode moderne de comunicare.
“Proiectul Novateca are drept obiectiv transformarea bibliotecilor în centre comunitare active și atractive pentru comunitate. Astfel, dorim ca și femeile de afaceri să facă primul pas, vizitând bibliotecile. Dorim ca femeile de afaceri să perceapă biblioteca drept un spațiu potrivit pentru networking, informare, promovarea produselor și serviciilor”, a menţionat Dna MOCANU.
În cadrul rubricii tradiționale “Istorii de succes” participantele la eveniment au avut posibilitatea să se inspire și să fie încurajate de două femei de succes.
Dna Galina CEPOI, Director restaurant Ambasador, gazda întrunirii, a vorbit despre dorința necesară de a iniția o afacere și dragostea ei pentru activitatea pe care o desfășoară. „Imediat după 4 luni de muncă, am fost numită șef de restaurant, iar după căsătorie și creșterea a doi copii, am simțit nevoia de a iniția o afacere familială, pentru ca împreună cu surorile mele să rămânem în țară. Astfel, am hotărât să deschidem un restaurant. În prezent, dorința pentru muncă, pasiune și dezvoltare ne fac să mergem înainte”.
Dna Aliona IVANENCO, psiholog profesionist, o tânără și optimistă antreprenoare, a oferit sfaturi utile participantelor și a îndemnat femeile să fie demne de activitatea sa și să primească plăcere din ceea ce fac. „Am avut un drum lung până am ajuns aici, dar activitatea pe care o am în prezent îmi aduce satisfacție maximă. Sunt mândră că pot ajuta copii, și poate, chiar salva unele vieți, prin intermediul consilierii psihologice”.
În cadrul evenimentului femeile au avut ocazia să participe la o sesiune de networking, unde au făcut schimb de date, de experiență, au creat parteneriate și au participat la o tombolă cu premii oferite de partenerii de dezvoltare.
Păstrând formatul edițiilor anterioare, în scopul promovării serviciilor companiilor gestionate de femei, participantele s-au familiarizat cu acestea în cadrul mini-expoziției și prezentărilor de produse.
De asemenea, participantele au avut inedita ocazie să înveţe de la Dna Aurica ROMAN, expert în „Carving”, arta sculpturii în fructe și legume. În preajma Sfintelor Sărbători de Paşti femeile au aflat despre unele secrete de înfrumusețare a mesei de sărbătoare.
Iar un moment sentimental şi relaxant a fost prezentarea de haine din materie reciclabilă, confecţionate de copiii de la Școala de Pictură din Drochia, ghidaţi de Dna Ludmila FETCO, profesoară de pictură, femeia care dedică majoritatea timpului, energia şi dragostea pentru aceşti copii, învățându-i să vadă frumosul în obiecte deja neutilizate oferindu-le a doua viaţă prin aceste transformări deosebite.
Reamintim că, Platforma Națională a Femeilor din Moldova (PNFM) este un proiect inițiat și susținut de Organizația pentru Dezvoltarea Sectorului ÎMM (ODIMM) în parteneriat cu Delegația UE în Republica Moldova și alți parteneri de dezvoltare naționali și internaționali.
Obiectivele specifice al PNFM sunt: încurajarea spiritului de antreprenor al femeilor, facilitarea comunicării și creării de parteneriate între femei, dezvoltarea profesională și personală a femeilor și promovarea produselor și serviciilor companiilor gestionate de către femei.
Prima ediție regională organizată la Drochia, la 28 martie, a întrunit în jur de 100 femei. Scopul principal al acestor întruniri regionale reprezintă abilitarea economică a femeilor din zonele rurale.